Żyla, żyletka, śmierć.Aniele usłysz moje myśli,które uciszyleś ...

David Lynch wrócił do Łodzi

wiew 2007-07-08, ostatnia aktualizacja 2007-07-09 10:31

Amerykański reżyser przyleciał w sobotę na Lublinek prosto z Festiwalu Gwiazd w Gdańsku. Z prywatnego samolotu wysiedli także: narzeczona Davida Lyncha, szef Camerimage Marek Żydowicz, Kazimierz Suwała z Fundacji Tumult oraz kompozytor Marek Żebrowski.

Przyjazd Lyncha wiąże się z planami fundacji Sztuki Świata (reżyser jest jednym z jej założycieli), która zamierza przekształcić nieczynną stuletnią elektrociepłownię EC-1 w nowoczesne centrum kulturalne. Cały weekend Lynch spędził nad planami nowego centrum Łodzi, które ma powstać w rejonie dworca Łódź Fabryczna. Oglądał rysunki urbanisty Roba Kriera. - To bardzo piękny projekt, dzięki któremu powstanie miejsce spotkań ludzi, służące temu, by marzyć i tworzyć - powiedział Lynch "Gazecie". Omawiał szczegóły funkcjonowania tzw. wieży Lyncha w EC-1, zaakceptował projekty unikatowej linii dżinsów farbowanych naturalnym indigo, z których dochód będzie przeznaczony na sztukę. W Boston Cafe na Piotrkowskiej spotkał się ze współpracownikami Fundacji Sztuk Świata (Lynch zapisuje to "shtookie shviata"), gdzie został poproszony przez obsługę o złożenie autografu na filiżance. Spotkał się też z wydawcą, bo jesienią na Camerimage w Łodzi ma być premiera polskiej wersji książki Lyncha "Catching The Big Fish", która wyszła w Ameryce.


Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź



A cóż sobie będę żałował:

Linia SKM 1 (główna)
Kutno / Ozorków / Zgierz Północ - Zgierz Rudunki - Zgierz - Adelmówek - Radogoszcz Zachód - Żabieniec - Łódź Żeligowskiego - Łódź Centrum - Łódź Fabryczna - Łódź Kopcińskiego - Łódź Niciarniana - Łódź Widzew

Linia SKM 2 (główna)
Sieradz / Zduńska Wola / Pabianice - Pabianice Wschodnie - Szynkielew Lublinek - Retkinia - Retkinia Wschód - Łódź Kaliska - Łódź Żeligowskiego - Łódź Centrum - Łódź Fabryczna - Łódź Kopcińskiego - Łódź Niciarniana - Łódź Widzew - Łódź Andrzejów - Koluszki / Skierniewice

Linia SKM 3 (uzupełniająca)
Zgierz Północ - Zgierz Rudunki - Zgierz - Chełmy - Radogoszcz Wschód - Łódź Warszawska - Łódź Doły - Łódź Szpital - Łódź Widzew

Linia SKM 4 (uzupełniająca)
Łódź Widzew - Zarzew - Dąbrowa - Chojny - (Górna) - Pabianicka - Łódź Kaliska




Ile to będzie kosztowało?

Szacunkowy koszt inwestycji obliczono na 986 mln euro.

I etap - linia dużych prędkości w granicach administracyjnych Łodzi (23,08 km) oraz linia regionalna od przystanku Janów do Dworca Łódź Fabryczna (4,48 km) - 603 mln euro

II etap - linia regionalna od Dworca Łódź Fabryczna do przystanku Łódź Lublinek (9,4 km) - 227 mln euro

III etap - odnoga północna od stacji Łódź Żabieniec (4,44 km) - 156 mln euro.
A oto wizualizacja:


Muszę przyznać niestety, że w tym przypadku dopóki nie zobaczę (przynajmniej rozpoczęcia prac budowlanych) to nie uwierzę. Sam pomysł wydaje się być interesujący.



Myślę o pociągu:
Lublin - Nałęczów - Puławy Miasto - Radom - Przysucha - Drzewica - Tomaszów Mazowiecki - Koluszki - Łódź Widzew - Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska - Lotnisko Lublinek - Łask - Zduńska Wola - Sieradz - Błaszki - Kalisz - Nowe Skalmierzyce - Ostrów Wlkp.

oraz

Łódź Kaliska - Lotnisko Lublinek - Łask - Zduńska Wola - Sieradz - Błaszki - Kalisz - Nowe Skalmierzyce - Ostrów Wlkp. - Pleszew - Jarocin - Środa Wielkopolska - Poznań Główny - Poznań Górczyn - Buk - Opalenica - Nowy Tomyśl - Zbąszyń - Zbąszynek - Babimost - Sulechów - Czerwieńsk - Zielona Góra



Będą piękne ośrodki kultury, nowe centra Łodzi - może nawet kilka... Tylko nie wiadomo dla kogo, bo poza studentami, gośćmi targów i emerytami nikt nie zostanie w mieście bez przemysłu z największym bezrobociem wśród metropolii i płacami na poziomie minimalnej.

Na „Nowym Centrum Łodzi” czyli przesunięciu centrum miasta poza jego "Centrum", zależy różnym "biznesmenom", którzy kupili działki po upadłych fabrykach i mają wizje budowania na nich centrów handlowych, biurowych, hotelowych, rozrywkowych itp. "centrów". Tylko że najpierw musza postarać się o przybliżenie centrum miasta do ich "Centrów" w dzielnicach przemysłowych. Ceny kamienic i koszt ich remontu w Sródmieściu sa zbyt wysokie do spektakularnego zarobienia na projekcie deweloperskim więc lobbują za pomysłem przysunięcia „Centrum" do swoich tańszych działek.

Sprzyja im atmosfera bombastycznych pomysłów ratusza -przypomnijmy kolejne jak ten wybudowania hotelu w kształcie transatlantyku Batory w pasażu Schillera, wieży widokowej na skrzyżowaniu Piotrkowskiej z Piłsudskiego czy wpuszczeniu torów linii tramwaju 11 pod ulicę Kościuszki... A może jakiś wysokościowiec jak planowany Hilton przy Al. Piłsudskiego na ścieżce podejścia samolotów do Lotniska Lublinek? Kolejne pomysły się rodzą - połączenie dworca Łódź Fabryczna z Łódź Kaliska pod ziemią (namiastka metra z Warszawy) i Nowe Centrum Łodzi poza centrum Łodzi, a w śródmieściu może jakis Central Park albo lasek miejski żeby ostatni żywi emeryci którzy tutaj pozostaną mieli blisko na grzyby?

Nikt nie zastanawia się dla kogo będą te hektary nowych centrów biurowych, dzięki którym średnie obłożenie powierzchni spadnie w Łodzi poniżej 30%. Kogo te powierzchnie mają przyciągnąć - sektor BPO z Indii płacący 1200 złotych nikłemu procentowi z rzeszy studentów Politechniki i Uniwersytetu?

Łódź wyrosła na przemyśle lekkim bo na taki nadaje się jej usytuowanie i uciekanie od tego jest wyrazem bezradności gospodarczej. W Łodzi powinny powstawać tereny pod inwestycje przemysłowe, infrastruktura techniczna i komunikacyjna. Kiedy przyciągnięty zostanie tu przemysł to i centra handlu, rozrywki, biznesu itp. będą się rozwijać bez wymyślania „Nowych Centrów Łodzi” w miejscach gdzie powinny stać fabryki.



2009 rok

Plan przejazdu TKt48-18 + wagony retro do Lipiec na Dni Reymonta.

Pociąg 611756/5 relacji Wrocław Główny - Łódź Fabryczna kursuje 19/20.06.2009
Skład lok EP07 + TKt48-18 + 4 wagony retro

Wrocław Główny odjazd 22:06; Wrocław Nadodrze 22:19; Wrocław Sołtysowice 22:24; Wrocław Psie Pole 22:27; Długołęka 22:34; Borowa Oleśnicka 22:41/23:11; Łukanów podg 23:18; Dąbrowa Oleśnicka podg 23:23; Dobroszyce 23:28; Grabowno Wielkie 23:29/00:30; Twardogóra Sycowska 00:38; Bukowina Sycowska 00:50; Międzybórz Sycowski 00:56; Sośnie Ostrowskie 01:07; Granowiec 01:12/01:28; Odolanów 01:37/02:02; Ostrów Wielkopolski 02:18/03:14 – wodowanie; Stary Staw podg 03:19; Nowe Skalmierzyce 03:34; Kalisz 03:41; Opatówek 03:57; Sędzice 04:26; Sieradz 04:39; Zduńska Wola 04:59/05:39; Łask 05:52; Pabianice 06:10; Lublinek 06:18; Retkinia podg 06:24; Łódź Kal. Tow. 06:26; Łódź Chojny 06:32; Łódź Olechów przyjazd 06:42 odjazd 12:42 – wodowanie; Łódź Widzew 13:02/13:12; Łódź Fabryczna 13:20.

Pociąg 161757/6 relacji Łódź Fabryczna - Wrocław Główny kursuje 21.06.2009
Skład lok EP07 + TKt48-18 + 4 wagony retro

Łódź Fabryczna 5:20 odjazd; Łódź Widzew 5:28/5:40; Łódź Olechów przyjazd 6:00 odjazd 9:04 – wodowanie; Łódź Chojny 9:16; Lublinek 9:39; Pabianice 9:48; Łask 10:06; Zduńska Wola 10:19; Sieradz 10:38/11:28; Sędzice 11:40; Blaszki 11:49; Radliczyce podg 12:00; Opatówek 12:09; Piwonice podg 12:20; Kalisz 12:29; Nowe Skalmierzyce 12:40; Czekanów 12:52; Ostrów Wielkopolski przyjazd 3:01 odjazd13:31- wodowanie; Topola Osiedle 13:38; Odolanów 13:46; Granowiec 13:54/14:02; Sośnie Ostrowskie 14:07; Międzybórz Sycowski 14:19/14:42; Bukowina Sycowska 14:48/14:54; Twardogóra Sycowska 15:07/15:14; Grabowno Wielkie 15:22; Dobroszyce 15:31; Dąbrowa Oleśnicka podg 15:37; Łukanów podg 15:43; Borowa Oleśnicka 15:49; Długołęka 15:55; Wrocław Psie Pole 16:04; Wrocław Sołtysowice 16:09; Wrocław Nadodrze 16:14; Wrocław Mikołajów 16:22; Wrocław Główny przyjazd 16:33.

==============================================

Pociąg 441747/6 relacji Łódź Fabryczna - Płyćwia kursuje 20.06.2009
Skład lok TKt48-18 + 4 wagony retro

Łódź Fabryczna 14:45; Łódź Widzew 14:53 odjazd 15:13; Gałkówek 15:29/ 15:34; Koluszki 15:43 odjazd 17:13; Rogów 17:25; Przyłęk Duży 17:33/17:48; Lipce Reym. przyjazd17:58 odjazd 18:08; Płyćwia 18:14

Pociąg 441745/4 relacji Płyćwia - Łódź Fabryczna kursuje 21.06.2009
Skład lok TKt48-18 + 4 wagony retro

Płyćwia 03:20; Lipce Reym. 03:26/03:36; Rogów 03:48; Koluszki 03:58/04:06; Gałkówek 04:15; Łódź Widzew 04:31/04:40; Łódź Fabryczna przyjazd 04:48

dnia Pią 20:17, 19 Cze 2009, w całości zmieniany 2 razy



W 2010 roku Łódzkie będzie placem budowy - większość inwestycji wspiera Unia.

Autostrady, drogi ekspresowe, wielka dziura, w której schowa się dworzec Łódź Centralna, nowy terminal lotniska na Lublinku - to główne, choć niejedyne tegoroczne inwestycje w woj. łódzkim.
Według wciąż jeszcze obowiązujących planów, wiosną ma się rozpocząć budowa A1 ze Strykowa do śląskich Pyrzowic. Pozostaje jednak dreszczyk niepokoju. Odpowiadające za budowę konsorcjum Autostrada Południe miało równo rok na zapewnienie sobie finansowania inwestycji. Termin mija już 22 stycznia, a problem nie został rozwiązany. Nieoficjalnie mówi się, że banki w ostatniej chwili postawiły warunki, które podnoszą koszty inwestycji z 7 do 9 mld zł.

Gdy inwestycja w końcu się rozpocznie, kierowców jadących na południe kraju czeka w drugiej połowie roku drogowy koszmar. Budowa A1 wiąże się bowiem z wyburzeniem popularnej gierkówki i istniejącego już starego odcinka A1 pod Piotrkowem .

Późną wiosną ma rozpocząć się budowa A2 ze Strykowa do podwarszawskiej Konotopy. Dzięki kryzysowi udało się obniżyć znacznie koszty tej inwestycji. Wybudowanie trasy miało kosztować 5,7 mld, ostatecznie cena zamknie się w niecałych 3 mld zł. Było to możliwe, bo do przetargu zgłosiło się aż 37 wykonawców, w tym niewiarygodnie tani Chińczycy. I to właśnie firma z Dalekiego Wschodu wybuduje dwa z pięciu odcinków trasy, w tym 30-kilometrowy fragment odchodzący od węzła Stryków. Niestety, wiadomo już, że niższe koszty budowy nie przełożą się na opłaty dla kierowców - obowiązywać ma stawka 20 groszy za kilometr.

- W 2010 r. rozpocznie się też budowa pierwszych fragmentów tras ekspresowych w naszym regionie, czyli S8 z Piotrkowa, przez Rawę, do granicy woj. mazowieckiego, a także S14, która będzie obwodnicą Pabianic - mówi Maciej Zalewski z łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Oprócz tego GDDKiA będzie też budować m.in. obwodnice Sieradza i Opoczna.

W 2010 r. rozpocznie się wielka przebudowa centrum Łodzi. Na pierwszy ogień idzie Dworzec Łódź Fabryczna, który zostanie zburzony. W jego miejsce powstanie podziemna stacja Łódź Centralna. Prace rozpoczną się po wakacjach. Robotnicy wykopią głęboki na 16 metrów rów w kwartale ulic Narutowicza, Kilińskiego, Składowa i Węglowa. Wykopana ziemia trafi na Widzew, gdzie miasto chce usypać sztuczną górę.

Nowy dworzec powstanie właśnie pod Węglową. 16,5 metra pod ziemią powstaną trzy perony i sześć torów, zostanie też kawałek przestrzeni na dołożenie czwartego peronu w przyszłości. Hala nowego dworca będzie zlokalizowana 8 metrów pod ziemią.

Duże zmiany czekają też łódzkie lotnisko na Lublinku. Tydzień temu wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego terminalu pasażerskiego. Dzięki niemu przepustowość portu im. Reymonta wzrośnie do 3 mln pasażerów rocznie. Inwestycji towarzyszą jedynie obawy, czy taki rozmach jest uzasadniony. Na razie łódzkie lotnisko obsługuje 300 - 400 tys. osób rocznie i niewiele wskazuje, by nagle ruch miał się zwiększyć 10-krotnie. Koszt tej inwestycji jest szacowany na 190 mln zł. 77 mln zł daje Unia Europejska.

90 mln Unia dała niedawno na kontynuację wielkiego projektu budowy term w Uniejowie. To małe miasteczko do niedawna borykało się z biedą. Dziś mamy tu baseny geotermalne, stylizowany kasztel rycerski i restaurację, a mieszkańcy zarabiają na turystyce. W 2010 r. za unijne pieniądze budowane są m.in. wały na rzece Ner, które mają chronić nowe inwestycje.

W sierpniu 2009 r. mieszkańcy Wielunia i turyści mogli oglądać pokazy średniowiecznych walk, wyścigi rydwanów i wiele innych atrakcji. Wszystko to w ramach Europejskiego Święta Bursztynu. Z pomocą UE Wieluń przypomina, że leży na szlaku, którym w starożytności Rzymianie wędrowali nad Bałtyk. W ramach projektu "szlak bursztynowy" powstanie tu 219 km ścieżek rowerowych, 162 km szlaków pieszych, odnowionych będzie 21 zabytków. Unia daje na to 42 mln zł.

Trwa kilka ciekawych projektów rewitalizacyjnych. Blask odzyskuje piękna, ale zaniedbana starówka Piotrkowa. Dofinansowanie unijne wynosi 16 mln zł.

23 mln zł dostał Łowicz na renowację dawnej kolegiaty i utworzenie kompleksu rekreacyjnego w pobliskim parku. Także Sieradz dostanie z UE 30 mln na rewitalizację starówki.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qup.pev.pl