Żyla, żyletka, śmierć.Aniele usłysz moje myśli,które uciszyleś ...

Podczas tegorocznego spotkania w Radomiu kolega AndrzejC pokazał model BR 221 w skali TT z dzwiękiem. Natomiast na spotkaniach w Gdyni czasem Martel przywozi lokomotywę parową w H0 z dzwiękiem. Dzwięk w Gagarinie tez można usłyszeć w modelach H0 poznańskich kolegów na stacji Międzychód.



Niestety, w tym roku nie ujrzymy w Bydgoszczy pociągu okolicznościowego „Korsarz” prowadzonego lokomotywą parową. Bydgoskie Towarzystwo Przyjaciół Kolei, które w poprzednich latach witało „Korsarza” wystawą, nie zamierza jednak przerwać tradycji organizowania ekspozycji zaprasza na „KONIEC WAKACJI Z KOLEJĄ”. Wystawa zorganizowana dzięki ogromnemu zaangażowaniu władz spółek kolejowych regionu bydgoskiego, odbędzie się dnia 3 września (sobota) na dworcu Bydgoszcz Główna.

W programie:
- okolicznościowa wystawa w Izbie Tradycji Bydgoskich Dróg Żelaznych, zdjęcia przedstawiające kolej z dawnych lat i obecną, modele, narzędzia pracy kolejarzy, kolekcje biletów,
- wspólna zabawa największą makietą kolejową w regionie – makieta szkoleniowa w skali H0 (1:87) służy na co dzień do szkolenia pracowników, w dniu 3 września będzie udostępniona dla zwiedzających,
- wystawa taboru przy jednym z peronów bydgoskiego dworca, przedstawimy państwu lokomotywy i wagony oraz wyjaśnimy zasadę ich działania,

Zapraszamy szczególnie dzieci będzie okazja wziąć udział w różnego rodzaju konkursach i zabawach, które będą się toczyć przez cały dzień 3 września. Dla zwycięzców nagrody w postaci koszulek i kubeczków z parowozami!
Izba Tradycji Bydgoskich Dróg Żelaznych mieści się przy peronie 3 bydgoskiego dworca – zaprowadzą Cię do nas piktogramy

PAMIĘTAJ!
Bydgoszcz Główna
10,00 - 18,00

Pewnie powiecie że to reklama ale można by było sie wybrać bo nie wiem czy wypali wycieczka wczesniejsza 30 sierpnia do bydgoszczy szczególnie na MAKIETE wiec mozena 3 wrzesnia. poprostu trzeba sie umówić i wtedy wszystko bedzie ok. narazie jestem wtrakcie załatwiania numeru od kolegów MK z BYDGOSZCZy



Witam wszystkich forumowiczów!

Już czwarty raz Bydgoskie Towarzystwo Przyjaciół Kolei organizuje kolejową
imprezę w ostatni weekend wakacji. Tym razem okazją do świętowania jest 155
rocznica przybycia pierwszego pociągu do Bydgoszczy! Zapraszamy wszystkich
Bydgoszczan w SOBOTĘ, 2 WRZEŚNIA na Dworzec Główny w Bydgoszczy, w godzinach
10.00 - 15.00. "Gościem specjalnym" naszej imprezy będzie prawdziwa, czynna
lokomotywa parowa!

W programie między innymi:

1)Zwiedzanie Izby Tradycji Bydgoskich Dróg Żelaznych, w której znajdują się
np. eksponaty związane z historią kolei na świecie, w Polsce i regionie, stare
narzędzia pracy kolejarzy, sprzęt kolejowy z dawnych lat. Peron 3.

2)Wspólna zabawa obchodzącą w tym roku 25 rocznicę swego istnienia, największą
makietą kolejową w regionie, Laboratorium Prowadzenia Ruchu Pociągów w skali
H0 (1:87) o rozmiarach około 3,5 x 7,5 metra, która służyła na co dzień do
szkolenia pracowników, w dniu 2 września będzie udostępniona zwiedzającym.
Wejście z peronu 4.

3)Występ Kolejowej Orkiestry Dętej (o godzinie 10:30).

4)Wystawa taboru kolejowego przy peronie 1 bydgoskiego dworca. Prezentowane
będą współcześnie używane lokomotywy spalinowe i elektryczne, nowoczesny
autobus szynowy serii SA106, produkcji bydgoskich zakładów PESA, a także
zmodernizowane wagony pasażerskie.
Gwóźdź programu to zabytkowy skład "retro" - czynny parowóz serii Ol49-69,
wyprodukowany w 1954 roku w Chrzanowie, stacjonujący na co dzień w Parowozowni
Wolsztyn oraz cztery zabytkowe wagony osobowe produkcji niemieckiej, z lat
1922 - 1929! Pociąg "z poprzedniej epoki" będzie można oglądać wewnątrz i na
zewnątrz w godz. 10.00 - 13.00. Około godziny 13.00 nastąpi odjazd parowozu z
wagonami do Aleksandrowa Kujawskiego.

5)Sesja fotograficzna przy peronie 1, parowóz Ol49-69 (1954), wagony osobowe
(1922-1929) i w pełni sprawny samochód BMW z 1932 r (dzięki współpracy firmy
RAK-POL Bydgoszcz).

Szczególnie mocno zapraszamy dzieci! Ostatni raz pociąg z parowozem
przejeżdżał przez Bydgoszcz w sierpniu 2004 roku, okazja zobaczyć "żywy"
pomnik techniki nie zdarza się często!

Izba Tradycji Bydgoskich Dróg Żelaznych mieści się przy peronie 3 bydgoskiego
dworca. Zwiedzanie rozpocząć najlepiej właśnie tutaj. Do Laboratorium
Prowadzenia Ruchu Pociągów (peron 4) oraz na wystawę taboru kolejowego (peron
1) zaprowadzą chętnych członkowie Bydgoskiego Towarzystwa Przyjaciół Kolei.

Wystawa będzie trwała od 10.00 do 15.00 (2 września 2006 - sobota)

Plan imprezy może ulec niewielkim zmianom. Gdy tylko będą mi znane nowe
szczegóły niezwłocznie przekażę do wiadomości.

Pociąg specjalny prowadzony parowozem jedzie do Aleksandrowa Kujawskiego,
gdzie odbędzie się festyn "SZALONE LOKOMOTYWY" pod patronatem Urzędu Miasta w
Aleksandrowie Kujawskim. Impreza w Bydgoszczy będzie wstępem do wydarzeń,
które popołudniu i wieczorem będą mieć miejsce w Aleksandrowie. Szczegóły na
http://www.aleksandrowkujawski.pl

Na wszystkie pytania ws. imprezy odpowiadam pod numerem telefonu 0 692 898 316.

Pozdrawiam!
Filip Bebenow
rzecznik BTPK



Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa-Jaworzyna Śląska
Można tam zobaczyć stare lokomotywy, dawną kolejową infrastrukturę, ogromną makietę kolejową, kilka zabytkowych motocykli marki Harley Davidson, a także stare zabawki. Warto odwiedzić dolnośląskie miasteczko, by dać się oczarować minionym dawno światem parowozów.
Lokomotywownia w Jaworzynie Śląskiej funkcjonowała przez kilkadziesiąt lat, obsługując najpierw koleje niemieckie, a po II wojnie światowej również polskie. W 1991 nie była już potrzebna i zamieniono ją na Skansen Lokomotyw Parowych. Na początku nowego stulecia placówka lokomotywownia podupadła i aby ją ratować, władze gminy podpisały umowę z PKP S.A. o przejęciu placówki. W ten sposób powstało Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa, które uroczyście otwarto 1 sierpnia 2004 roku.
Muzeum ma w swojej kolekcji zabytkowy tabor kolejowy - od parowozów z 1889 roku do wagonów podróżniczych z lat 70. ubiegłego stulecia. Jaworzyński zbiór robi duże wrażenie – miłośnikom dawnych kolei udało się bowiem zgromadzić około starych 50 lokomotyw, tyleż samo wagonów oraz żurawie kolejowe i pług odśnieżny. Wszystkie obiekty ustawiono na torach od długości półtora kilometra. Warto przespacerować się wzdłuż szyn, by obejrzeć takie cacka jak parowozy Tr5 – 65 i Tkh2 - 12 z 1890 roku, lokomotywę Tr - 202, elektryczną lokomotywę z czasów PRL, która została wyprodukowana w zaprzyjaźnionej z naszym krajem socjalistycznej Rumunii (stąd wzięła się jej nazwa - „Rumun”). Na uwagę zasługuje również piękny amerykański parowóz USATC - jeden z dwóch na świecie.
W jaworzyńskim muzeum można, dotykać eksponaty, co więcej - do każdej lokomotywy można wejść (chyba że nie jest odrestaurowana), obejrzeć wszystko od środka, a nawet pokręcić kilkoma korbkami, kółkami, otworzyć piec, lub wejść do węglarki, gdzie składowano węgiel do napędzania maszyn. Niektóre okazy są już mocno zardzewiałe, więc jeśli ktoś obawia się ubrudzenia odzieży, niech lepiej na nie nie wchodzi. Warto zwrócić uwagę na ciekawy szczegół - kilka eksponatów, pod warstwą farby ma jeszcze widoczne oznaczenia niemieckie.
Lokomotywy to jednak nie jedyna atrakcja muzeum – są tam również wagony. A jest ich dużo i do większości można wejść, by zobaczyć, jak podróżowali nasi rodzice, dziadowie, pradziadowie i jeszcze dawniejsi krewni. Są tam drewniane wagony z lat 20-tych XX w., z czasów II wojny światowej, a także nowsze - z lat 70. ubiegłego stulecia.
Dzieci ucieszy z pewnością owalna makieta w skali H0, prezentowana w jednym z budynków. Przedstawia ona kolejową sieć w miniaturze. Po małych torach jeżdżą modele różnych rodzajów lokomotyw i wagonów, a wszystko to odbywa się na tle wykonanego z pietyzmem krajobrazu. Drzewa, domki, linie telegraficzne, przejazdy kolejowe, drogi – w makiecie z Jaworzyny znajdziemy wszystko, co w realnym świecie. Obecnie miniaturowa linia jest jeszcze w trakcie tworzenia, zostanie skończona najprawdopodobniej w lipcu lub sierpniu tego roku.
Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa to jednak nie tylko świat podróży kolejowych. Ciekawie wygląda również kolekcja zabawkowych samochodów. Na ekspozycji muzealnej zgromadzono eksponaty wyprodukowane głównie w ciągu ostatniego półwiecza przez największe firmy zabawkarskie świata. W zbiorach znajdują się jednak także unikatowe zabawki wykonane ręcznie przez rzemieślników i warsztaty rzemieślnicze. Zgromadzona kolekcja uszeregowana została według kryterium materiałowego (pierwsze zabawkowe samochodziki były z drewna, później produkowano je z metalu, a na końcu z tworzyw sztucznych). Jest to znakomite miejsce i dla dzieci i dla dorosłych, którzy mogą powspominać swoje dziecięce lata.
Dorośli niezainteresowani samochodzikami mogą rozejrzeć się za odpowiednimi „zabawkami” dla swego wieku. Miłośnicy jednośladów znajdą je z pewnością, bowiem muzeum w Jaworzynie posiada ciekawą kolekcję historycznych motocykli Harley. Jest tam także sala poświęconą historii motocyklizmu na Śląsku, w której można zobaczyć zdjęcia poświęcone dwóm motocyklistom przedwojennym - Ernstowi i Breslauerowi. Ekspozycję tworzy także jeden motor z fabryki Ernsta i polski motor Junak.
W dziale maszyn i urządzeń technicznych oraz rolniczych zobaczyć można min: maszynę parową, ręczną wirówkę do prania, mlewnik, skrzynię biegów, frezarki, aparaty kontrolne, urządzenia mierniczy, młockarnię polową, maglownicę ręczną, aparat alkoholometryczny, wagę Reimanna, model wagonu towarowego oraz przekroje cylindrów parowych, magiel ręczny. Kolekcję tworzą także zbiory ikonograficzne i biblioteczne związane z kolejnictwem, wiele różnych pamiątek i dokumentów oraz - co zainteresuje miłośników elektroniki - stary komputer Odra. W ramach rozrywki można się przejechać także drezyną ze zwrotnicy.

http://wiadomosci.polska.pl/f/img/Muzea/P1060485z.JPG

Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku
ul. Towarowa 4
58-140 Jaworzyna Śląska

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qup.pev.pl