Żyla, żyletka, śmierć.Aniele usłysz moje myśli,które uciszyleś ...


Zapewne chodzi o E6ACT DRAGON, Produkowaną przez ZNLE Gliwice
http://www.znle.pl/index.php/produkcja

Z opisu widać, że to dobra lokomotywa. W ogóle, to dlaczego się w zakładach im. Hipolita Cegielskiego nie produkuje więcej lokomotyw w stytuacji, gdy przemysł stoczniowy upada. Dla ratowania Cegielskiego trzeba tam produkować lokomotywy. Wtedy nie będzie trzeba ich importować (może poza specjalnymi, bardzo szybkimi, jak np. Husarz). Mogliby w Cegielskim opracować lokomotywy towarowe i pasażerskie (do poc. osobowych i pośpiesznych). Tabor kolejowy w naszym kraju jest przestarzały, lokomotywy się psują (przykład EP-09 dla ekspresów - przez co zastępowane są wolniejszymi maszynami). Czas odnowić tabor. To samo dotyczy lokomotyw spalinowych (nie wszędzie jest elektryfikacja), zarówno tych dla ciężkich pociągów towarowych (będących następcą "Gagarina" - ST44), jak i pasażerskich (szybsze od towarowych i zapewniające ogrzewanie składu).
Nieraz widuje się, że pociąg pasażerski ciągnie ... SM-42, która jest lokomotywą manewrową, o niewielkiej mocy.



Skoro jesteśmy w grupie tematycznej związanej z koleją, trzeba zaznaczyć, że w dziedzinie taboru są w Polsce duże zaległości. W zakresie lokomotyw najgorzej przedstawia się sprawa spalinowozów, gdyż na ogół są to zabytki. Wśród słabszych lokomotyw, króluje SM-42, która to - chociaż z założenia jest manewrową - nieraz jest używana jako liniowa (mimo małej mocy). Wśród silnych przeważają tzw. Gagariny (ST-44), które z uwagi na dwusuwowy silnik są paliwożerne i zanieczyszczają powietrze (chociaż część z nich po modernizacji ma nowoczesny silnik diesla 4-taktowy o jeszcze większej mocy - 3100KM zamiast dawnych 2000KM). Te zmoderniozwane są dobre, zwłaszcza dla ciężkich pociągów towarowych, np na LHS - mogą być też w wersji szerokotorowej. Są też stare lokomotywy rumuńskie firmy Electroputere (moc ok. 2100KM), wyposażone w wyjątkowo ciężki silnik. Taboru z Cegielskiego jest niewiele. SP-47 praktycznie nie wszedł do masowej produkcji, mimo, iż byłaby to dobra lokomotywa (3000KM), mająca prędkość konstrukcyjną aż 140km/h (a więc większą niż najpopularniejsze w Polsce elektrowozy), przewidziana do pociągów ekspresowych na liniach niezelektryfikowanych (szlaki zelektryfikowano, ale awarie sieci trakcyjnej się zdarzają). Mało jest też SU-46. Także są "średnie" lokomotywy, np. SU-45 czy ST-45, ale dla ciężkich pociągów towarowych chyba to za słabe. Szkoda, że SP-47 nie wszedł w seryjną produkcję oraz, że nie powstała jego wersja towarowa ST47 (bez prądnicy dla ogrzewania, ale z wolniejszym przełożeniem napędu, zapewniającym prowadzenie szczególnie ciężkich składów towarowych, z nieco mniejszą szybkością niż pasażerskie). Cegielski miałby co produkować.




Niestety oba pociągi za późno dojrzałem i nie wiem jaka lokomotywa prowadziła.


SM 48 - 112
Rano było 25 węglarek na WGT (czyżby zwrot z Silosa? )
Po południu do huty kilkanaście węglarek, a do Jelonek przegapiłem.

Piotrek




Dzisiaj, tj 13 maja 2010 roku, ok. 11.00 SM 48-112 + ok. 20 węglarek wtoczyła się na Jelonki.
Zauważyliście, że składy prowadzone np SM48 były w trakcji ukrotnionej tj. SM48 + np. SM42 a ST44 składy prowadził sam?
Powyższy przykład pokazuje, że nie zawsze
choć rzeczywiście szczególnie SM42 potrzebują pomocy drugiej lokomotywy, szczególnie od czasów wybudowania wiaduktu nad ul. Lazurową. Tamary często jeżdżą same, tak jak np. dzisiaj rano. A tak przy okazji nigdy nie widziałem żeby jakiekolwiek dwie lokomotywy jechały na WMH w trakcji ukrotnionej
Pekap je w ogóle gdziekolwiek tak eksploatuje? Bo prywaciarze chyba tak, choć też pewien nie jestem...



Często widać tę parę stacjonuje chyba u Nas.


Zdjęcie Raisy w barwach Lotos Kolej
po lewej ET - 23 (vel 181) "Czesio" (pochodzi z Czech)
po prawej SM - 48 (vel TEM-2) "Tamara"


Zdjęcie nad Notecią
po prawej oczywiście SM - 42 "Stonka"
po lewej ST - 44 (vel. M62) "Gagarin" - brawo Raisa trudno go cyknąć w trasie obecnie


Jeszcze trochę i uzbieramy wszystkie lokomotywy heh a to pierwszy dzień wątku



na stronie bumar-fablok jest lokomotywa 6Da która jest bardzo podobna do SM 42 (może to nawet ta sama) oto jej dane techniczne.
Charakterystyka

Lokomotywa 6Da
Szerokość toru 1435 mm
Układ osi Bo-Bo
Masa służbowa 70 + -3% t
Nacisk zestawu na tor 17,5 t
Średnica kół 1100 mm
Długość ze zderzakami 14240 mm
Największa szerokość 3160 mm
Największa wysokość 4285 mm
Prędkość max 90 km/h
Prędkość ciągła 13,0 km/h
Siła pociągowa rozruchu teoret. 219 kN
Siła pociąg. przy prędk.ciągłej 112 kN
Prędkość godzinna 10,2 km/h
Siła pociąg. przy predk.godz. 130 kN
Najmniejszy promień łuku toru 50 m
Nacisk na 1 m toru 5,05 t/m
Zapas paliwa 2815 l

Wózek 1 LNa

Silnik spalinowy a8C22
Moc znamionowa 590 kW
Obroty znamionowe 1000 1/min
Zużycie paliwa 224 g/kWh
Masa silnika 8800 kg
Regulator mocy i obrotów Woodward

Prądnica główna LSPa-740
Moc 558 kW
Praca ciągła 512V/1000A
Masa 4350 kg

Prądnica pomocnicza LSPf-280
Moc 10 kW
Praca ciągła 110V/91A
Masa 500 kg

Silniki trakcyjne LSf-430
Moc 173 kW
Praca ciągła 703V/250A
Masa 2500 kg

Hamulec powietrzny Oerlikon



Jedynym odbiąrcą w tym rejonie jest Nowy Sącz, lecz Cargo skutecznie eliminuje prywaciarzy nie dając możliwości rozładunku na swoich punktach rozładunkowych.
Prywatne lokomotywy (właściwie tylko SM-42), można spotkać jak jadą do Sącza do lub z naprawy. Powrót do góry



Również myślę,że nie chodziło o wykoszenie konkurencji.Jaką konkurencją jest wyścigówka dla ciężarówki? Że ma podobną moc? Ale inne przeznaczenie.Myślę,że władze zakazały produkcji ze względu na przestawienie HCP na budowę lok. elektrycznych,oraz brak zrozumienia dla absolutnie nowatorskich rozwiązań,jakie zastosowano.Między innymi monoblokowe koła na dodatek oparte na łożyskach tocznych. Gdyby chodziło o robienie konkurencji,nie daliby nam produkować SM 31,tylko wciskali nam "Tamary".To są akurat lokomotywy podobne. Takie moje subiektywne zdanie.



Ze strony www.phototrans.eu
Ganz- Mavag SN-21 potocznie nazywana "motorówką" jeżdziła na trasie Malbork- Małdyty do połowy lat 70 kiedy to zastąpiono ją lokomotywą SM 42.
SN-21 ciągnęła jeszcze wagon. Siedzenia w motorówce były drewniane a okna otwierano kręcąc korbką, która była poniżej.
SN- 21 jeszcze wróciła do Malborka w latach 1984-85. Około 6.30 rano odjeżdżała do Prabut z peronu 4.
Fotografia wykonana w Iławie.



Czesc,

Ciesze sie ze Lokomotywa przypadla wam do gustu. chociaz nie zaliczam sie do grona kolejarzy (mam zaledwie 8 prostych, i 2 luki, i raczej nigdy nie chcalem budowac pociagow), mialem od poczatku ochote na SMke. Pewnie dlatego ze jako gnojek jezdzilem pociagiem do Wujka na wakacje, a scislej do Bialek kolo Kwidzyna, i zawsze SM 42 ciagnely dwa pietrowe wagony (swoja droga, wie kto jak sie nazywaja te szare pietrowe wagony osobowe?). SM 31 to nic nowego, pomysl na budowe mialem juz dawno, jest to raczej nieudana proba zbudowania SM 42, moze kiedys dokoncze...(chce ktos niedokonczona L-Draw file SM 31? ). Na razie glowie sie jakby tu zbudowac tylnie wycieraczki, jednyny pomysl jaki mam to dobudowac komin, i zrobic z SM SU. Moze zmienie i kolor dachu na zielony, chociaz dachy SM sa tak brudne od spalin ze czesto nie widac ze sa naprawde zielone...

Pytania:

Stonka, to przezwisko (ksywa?) SM-42?
Co to jest nastawnik?
Co to jest Plaszowska Lokomotywa?
Czego niema w Google?

Greetings Adam



Witam!

Dziś ok. 14.30 w stronę Olsztyna Głównego pchała cysterny ta sama niebiesko-żółta stonka SM 42-411 (jeśli dobrze widziałem numer). Na przedzie składu jechała lokomotywa elektryczna z czerwoną tabliczką z numerem serii, chyba coś takiego jak na załączonym zdjęciu (182 108-1 w barwach "CTL Rail" Katowice stojąca w pobliżu w Gdańsku - Oruni-początek 2007 r.).

Pozdrawiam



Aby je przeczytać dokładnie i [ jakbym się kiedyś zmobilizował i np. http://www.roco.co.at popełniło loka podobnego do SM- 42 ] stworzyć makietę H0 , głównie zaś focić ww. lokomotywy i może pomóc w odbudowie którejś z nich .

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qup.pev.pl